Desteklenen Projeler

EN TR Ara

14. İstanbul Bienali

TUZLU SU: Düşünce Biçimleri Üzerine Bir Teori.

14. İstanbul Bienali, İKSV tarafından 5 Eylül–1 Kasım 2015 tarihleri arasında gerçekleştiriliyor. SAHA, Bienal’e Türkiye’den katılan sanatçıların yeni eser üretimlerine destek verdi.

Carolyn Christov-Bakargiev 14. İstanbul Bienali’ni şöyle anlatıyor: “Tuzlu su dünyada en sık rastlanan maddelerden biri. Vücudumuzdaki sodyum da sinir sistemimizi oluşturan en önemli içerenlerden, bir anlamda hayati önem taşıyan bir sistemi çalıştırarak insanları hayatta tutuyor. Tuzlu su aynı zamanda dijital çağın en yıpratıcı maddelerinden biri. Akıllı telefonunuzu tatlı suya düşürürseniz onu kuruttuktan sonra büyük olasılıkla tekrar çalışacaktır, fakat tuzlu suya düşerse, kimyasal değişimler telefonun bozulmasına yol açabilir. 14. İstanbul Bienali’ni ziyaret ettiğinizde tuzlu suyun üstünde epey zaman geçireceksiniz. Mekânlar arasında, özellikle de vapurlarla yapılacak seyahatlerle, ziyaretçilerin sanatı deneyimleme süreleri yavaşlayacak. Bu da çok sağlıklı, çünkü tuzlu su solunum problemleriyle pek çok başka hastalığın iyileşmesine yardımcı olduğu gibi sinirleri de yatıştırıyor.

Sergi, Karadeniz’deki Rumelifeneri’nden Yunan mitolojisinde Altın Post’u arayan İason önderliğindeki Argonotlar’ın geçtiği, sekiz bin beş yüz yıl önce bir su kanalı olarak açılmış dar ve kavisli bir fay hattı olan İstanbul Boğazı’na, oradan da Akdeniz’e doğru, Bizans İmparatorluğu’nun düşmanlarını sürgün ettiği ve Troçki’nin 1929’dan 1933 yılına kadar yaşadığı Büyükada’ya uzanıyor. Bienalde, bazıları çok küçük olmak üzere sergilenecek 1.500’ün üzerinde eserin arasında ellinin üzerinde sanatçının yeni işlerinin yanı sıra denizbilimi tarihi, çevre çalışmaları, sualtı arkeolojisi, Art Nouveau, nörobilim, fizik, matematik ve teosofi tarihinden de yapıtlar yer alıyor.  Tarihsel açıdan projeler, nöronu keşfederek 1906’da Nobel Ödülü’nü kazanan Santiago Ramón y Cajal’ın 1870 yılına ait çizimlerinden, Annie Besant ve Charles Leadbeater’ın çığır açan soyut ‘Düşünce Biçimleri’ne (1901-1905), Aslı Çavuşoğlu’nun çok eski ve artık kaybolmuş bir Ermeni tekniğini yeniden yaratarak bir böcekten kırmızı boya elde ettiği yeni projesinden Troçki’nin Türkiye’de geçirdiği dönemden esinlenen William Kentridge’in çok kanallı yeni enstalasyonuna kadar uzanıyor.”

Desteklenen Sanatçılar ve Bienal Mekânları

Meriç Algün Ringborg (ADAHAN Otel), Hera Büyüktaşçıyan (Galata Özel Rum İlköğretim Okulu), Taner Ceylan (İstanbul Modern), Cansu Çakar (FLO Binası / Anadolu Pasajı), Aslı Çavuşoğlu (İstanbul Modern), Elmas Deniz (İstanbul Modern), Cevdet Erek (Otopark / Tophane), Esra Ersen (Özel İtalyan Lisesi), Deniz Gül ( Ev / Bostanbaşı Sokak No:30), Emre Hüner (Galata Özel Rum İlköğretim Okulu), Merve Kılıçer (Büyükada Halk Kütüphanesi), Füsun Onur (Balıkçı teknesi), İz Öztat & Belkıs Işık (Özel İtalyan Lisesi), Zeyno Pekünlü (SALT Galata), Pelin Tan (ADAHAN Sarnıcı), Pınar Yoldaş (Kaptan Paşa Deniz Otobüsü), Artıkişler Kolektifi – Özge Çelikaslan & Alper Şen (İstanbul Modern & Tunca Subaşı ve Çağrı Saray Atölyesi).

Carolyn Christov-Bakargiev Hakkında

Carolyn Christov-Bakargiev, yazar, etkinlik ile sergi düzenleyici ve sanatsal pratikler, sanat tarihleri ve estetiğin politikası gibi alanlarda çalışan bir araştırmacı. Şu anda Northwestern Üniversitesi Edith Kreeger Wolf Kürsüsü’nde Sanat Kuram ve Pratiği alanında Misafir Öğretim Üyesi (2013–15) olarak görevine devam eden Christov-Bakargiev, 2014 yılı için Leeds Üniversitesi’nin Leverhulme Profesörlük Kürsüsü’ne davet edildi. 2013 yılında The Cooper Union, New York’ta Menschel Kürsüsü’nün Sanat alanında Misafir Öğretim Üyesi, ayrıca Goethe Üniversitesi, Frankfurt am Main, Felsefe Enstitüsü’nde sanat ve doğa kültürleri felsefesi alanında Misafir Öğretim Üyesiydi. Sanat ve bilim ilişkisi üzerine, son olarak Harvard Üniversitesi’nde (2014) olmak üzere birçok kurumda ders veren Christov-Bakargiev, 2009’dan 2012’ye Almanya’nın Kassel şehrinin yanı sıra Afganistan’ın Kabil; Mısır’ın İskenderiye ve Kahire şehirlerinde ve Kanada’nın Banff kasabasında 2012 yılında gerçekleştirilen dOCUMENTA (13) sergisinin de sanat direktörlüğünü üstlendi. Daha önce 16. Sydney Bienali’nin (Revolutions—Forms That Turn/Devrimler – Dönen Biçimler, 2008) sanat direktörü ve Castello di Rivoli Güncel Sanat Müzesi’nin şef küratörü (2002-8, geçiş dönemi direktörü 2009) olarak çalıştı. 1999 yılından 2001 yılına, New York MoMA’ya bağlı kuruluşlardan P.S.1 Güncel Sanat Merkezi’nin şef küratörüydü. Christov-Bakargiev’in düzenlediği diğer grup sergileri arasında The Moderns [Modernler], Torino (2003), Faces in the Crowd [Kalabalıktaki Yüzler], Londra ve Torino (2004), Citta’ Natura (1997), ve Molteplici Culture (1992) yer alıyor. Christov-Bakargiev’in yayımlanan kitapları arasında William Kentridge (1998), Arte Povera (1999), ve dOCUMENTA (13) için hazırladığı 100 Notes—100 Thoughts [100 Not – 100 Fikir] dizisi, ayrıca The Logbook [Seyir Defteri] ve The Book of Books [Kitaplar Kitabı] (2011–12) bulunuyor.