Hibe Verilen Projeler

EN TR Ara

Ahmet Öğüt, "History Otherwise: Ottoman Socialist Hilmi and Ottoman Women’s Rights Defender"

History Otherwise: Ottoman Socialist Hilmi and Ottoman Women’s Rights Defender

SAHA, 20 Eylül – 27 Ekim 2019’da Timişoara’da düzenlenen Art Encounters Biennial’a davet edilen Ahmet Öğüt’e üretim desteği veriyor. Görünmeyeni görünür kılmak, Ahmet Öğüt'ün çalışmalarında sıklıkla yer alır. Sanatçı, Art Encounters Biennial 2019 için Timișoara şehir merkezinde bir yaya caddesinin ortasına illüzyonist bir resim yerleştiriyor. Burada işaret edilen, kentin neredeyse hiç iz kalmamış Osmanlı tarihidir. Görünürde pek fazla kalıntı olmasa da Osmanlı 1551'den 1716'ya kadar kentin yönetimini elinde tutmuştur. Yerel tarihçilere danışan ve Osmanlı döneminden kalıntıları araştıran Öğüt, Osmanlının son dönemlerinde ortaya çıkan “iki kat görünmez” olan sosyalist miras ve kadın özgürlüğü hareketini bu çalışması aracılığıyla görünür kılıyor. History Otherwise: Ottoman Socialist Hilmi and Ottoman Women’s Rights Defender başlıklı çalışmada Hüseyin Hilmi Bey (1885-1922) tarafından kurulan Osmanlı Sosyalist Partisi’nin (1910-1913) toplantı odası olarak dekore edilmiş bir Osmanlı tarzı oturma odası görülüyor. Odada kurucunun kendisi ve Osmanlı Kadın Hakları Savunma Derneği'nin (1913) önde gelen kurucularından Nuriye Ulviye Mevlan Civelek (1893-1964) bulunur. 19. yüzyılın sonlarında eğitimli kadınlardan oluşan küçük bir grup, kadın hakları konusunda kamuoyu tartışmalarına katılmaya başlamıştı. Tamamen kadınlar tarafından hazırlanan ve yayınlanan feminist bir Osmanlı dergisi, 1913-1921 yılları arasında İstanbul'da çeşitli sayılar yayınladı. Bu dergi, Müslüman bir kadının peçesiz fotoğrafının ismiyle yer aldığı, feminist hareketin tarihi için önemli bir kaynak oluşturan ilk dergi oldu.  

Ahmet Öğüt Hakkında

Günlük karşılaşmalar ve doğaçlama anları ile ilgilenen çalışmaları, yapısal eşitsizlik ve direniş biçimleri gibi konuları ele alır. Kolektif mücadeleler ve tekil uyumsuzluk eylemleri, tıpkı çalışmasını çevreleyen kurumsal ekolojide faaliyet gösterdiği gibi, çalışmalarında meydana gelen estetik ve tematik yansımaları da aynı şekilde teşvik eder. Silent University'nin kurucusu olan Öğüt, Amsterdam'da ve Berlin'de yaşıyor ve çalışıyor. Seçilmiş sergiler: The Missing T, Merdiven Art Space, Istanbul (2019, solo) Bakunin's Barricade, Kunstverein Dresden (2018, solo); No Protest Lost, Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen (2017, solo); Goshka Macuga & Ahmet Öğüt, Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam (2017); Action!, Kunsthaus Zürich (2017); Museum On/OFF, Centre Pompidou, Paris (2016); Forward!, Van Abbemuseum, Eindhoven (2015, solo); Happy Together: Collaborators Collaborating, Chisenhale Gallery,  Londra (2015, solo); Political Populism, Kunsthalle Wien (2015); Tensta Museum: Reports from new Sweden, Tensta Konsthall, Stockholm (2013); Ahmet Öğüt, Protocinema/Itinerant, New York (2012, solo). Sanatçının çalışmaları ayrıca 11. Gwangju Bienali, 2016; Manifesta 11, Zürih, 2016; Kiev Bienali, 2015; 13. Lyon Bienali, 2015; 19. Sidney Bienali, 2014; Performa 13 ve 09, New York, 2013 ve 2009; 12. ve 9. İstanbul Bienalleri, 2011 ve 2005; 5. Berlin Bienali, 2008; 53. Venedik Bienali’nde Türkiye Pavyonu (Banu Cennetoğlu ile), 2009 yer aldı.