Desteklenen Projeler

EN TR Ara

Hale Tenger

İçeri girmedik çünkü hep içerdeydik / Dışarı çıkmadık çünkü hep dışardaydık

Protocinema, Hale Tenger’in “İçeri girmedik çünkü hep içerdeydik / Dışarı çıkmadık çünkü hep dışardaydık” başlıklı, çevresi dikenli tellerle çevrili eski bir ahşap bekçi kulübesinden oluşan enstalasyonunu sergiliyor.  Daha önce 4. İstanbul Bienali için 1995’te üretilen eser tekrar ilk defa New York’ta Protocinema tarafından sunuluyor. SAHA, Hale Tenger’in Westbeth Building Basement’ta 14 Mayıs–13 Haziran 2015 tarihleri arasında gerçekleşen sergisine eser üretimi desteği verdi.

İzleyiciler önce dikenli tellerle çevrili “izole bir mekan” içine, daha sonra da bekçi kulübesinin içerisine davet ediliyorlar. Kulübenin içinde küçük bir oturma yerinin etrafı dünyanın çeşitli yerlerinden kırlık alanlar, şelaleler, pastoral koylar gibi doğa manzaralarının basılı olduğu görseller ile kaplı. Küçük transistörlü bir radyoda ‘90’ların şarkıları çalıyor. Radyonun kullanımı özel bir anlam taşıyor, çünkü işin yaratıldığı yıl “radyolar devlet tekelinden çıkalı henüz bir yıl olmuştu; kulübedeki yayınsa geçmişin radyo günlerini çağrıştırıyordu.” Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulduğu 1923’ten 1994’e kadar devlet, tüm radyo ve televizyon yayınlarını tamamen kontrolünde bulunduruyordu. Buna karşın, enstalasyonun yer aldığı tarihi Westbeth binası, 1868–1966 yılları arasında “dünyanın en önemli araştırma merkezlerinden biri olan” Bell Labarotuarları’na ev sahipliği yapmıştı ve “ilk sesli film, kondensör mikrofon, ilk TV yayını ve ilk binary (ikili) bilgisayar burada tanıtılmıştı.” Günümüzde Türkiye’nin ve başka bir çok bölgenin içinde bulunduğu durum göz önüne alındığında, basın özgürlüğü, bilgi edinme ve harcamalara yapılan hükümet müdahaleleri bağlamında Tenger’in işi, 1995’te olduğu kadar günümüzde de güncelliğini koruyor. ‘90’lı yılların ortasında bir tepki olarak yapılmış bir işin aynı sanatçı tarafından yakın geçmişe bir bakışla yeniden yaratılmasındaki önem, global olarak hızla artan insan hakları ihlallerine ışık tutuyor.

Hale Tenger Hakkında

Hale Tenger, 1960, İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor. Tenger’in seçme solo sergilerinin yer aldığı yerler: Galeri Nev, İstanbul, 2013, Arthur M. Sackler Gallery, Smithsonian Institution, Washington DC, 2011; Green Art Gallery, Dubai, 2011; Mannheimer Kuntsverein, Mannheim, 2001; ArtPace, San Antonio, 1997. Tenger’in eserlerinin yer aldığı seçme grup sergileri: Art Gallery of Western Australia, Perth, 2014; İstanbul Modern, İstanbul, 2014; Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, 2013; ARTER, İstanbul, 2013; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2012; Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Vienna, 2010; Martin-Gropius-Bau, Berlin, 2009; Seoul Museum of Art, Seoul, 2009; Palais des Beaux Arts de Lille, Lille, 2009; Carré d'Art-Nimes Museum of Contemporary Art, Nimes, 2008; Museum voor Moderne Kunst Arnhem, 2006; Van Abbemuseum, Eindhoven, 2005; ZKM, Karlsruhe, 2004; Kunstmuseum Bonn, Bonn, 2002; Nikolaj Contemporary Art Center, Copenhagen, 2000; Museum Fridericianum, Kassel, 2003, 2000; Centre d'art Contemporain Geneve, Geneva, 1999; Witte de With Center for Contemporary Art,1996; The New Museum of Contemporary Art, New York, 1996; Kunst-Werke, Berlin, 1994.

Protocinema Hakkında

Protocinema, İstanbul ve New York merkezli, misyon odaklı bir sanat kuruluşudur ve dünyanın çeşitli yerlerinde mekana duyarlı sergiler gerçekleştirir. Gezici sergiler düzenleyen kuruluş sabit bir mekana bağlı değildir. Ortak çalışmalar, müdahaleler ve sergilerin her biri, içeriğe duyarlı ve  sanatçıya özel mekanlarda sunulur. Protocinema sanatçıları henüz işlerinin yaygın olarak sergilenmediği şehirlerde sunar. Protocinema 2011 yılında Mari Spirito tarafından kuruldu.