Desteklenen Projeler

EN TR Ara

Halil Altındere

Homeland

4 Haziran–18 Eylül 2016 tarihlerinde "The Present in Drag" başlığıyla dokuzuncusu düzenlenen Berlin Bienali, Lauren Boyle, Solomon Chase, Marco Roso ve David Toro’dan oluşan New York’lu kolektif DIS küratörlüğünde düzenleniyor. SAHA, Bienale Türkiye'den davet edilen Halil Altındere'nin yeni video işinin üretimine destek verdi.

Halil Altındere, ötekileştirme, baskı ve siyasi direniş sorularına yerinde, güncel ve çoğu zaman pervasız bir yaklaşım sergiler. Sanatçı, pasaport, bayrak gibi sembolleri ve resmi belgeleri manipüle eden projelerin yanı sıra, İstanbul’da semtlerinde yaşanan kentselleştirme ve eşitsizlik konuları üzerine rap yapan hip-hop grubu Tahribad-ı İsyan ile işbirliği yaptığı müzik videosu gibi çalışmalar da üretiyor.

Sanat, şu anki mülteci krizi kadar ayrımcı, hassas ve kutuplaştırıcı etkisi olan global bir duruma cevap olabilir mi? Halil Altındere, gerçeklikle mizahın iç içe geçtiği, Türkiye ve Almanya’da çekimleri yapılan “Homeland” (2016) adlı yeni videosunda, Türkiye ve dünyayı içine alan bu krizi, gerçek hayattan kesitleri harmanlayarak ele alıyor. Video, tel örgüleri aşmak için alışılagelmişin dışında marifetler sergileyen, mayın döşeli alandan sınırı geçmeye çalışan mültecilerin görüntüleriyle başlıyor. Şu anda Berlin’de yaşayan, Suriye asıllı rapçi Mohammad Abu Hajar tarafından seslendirilen diğer görüntüler mülteci durumunu tanımlayan çelişkilerin altını çiziyor. Videonun başrolündeki Hajar, Avrupa ve Asya kıtalarını birbirine bağlaması planlanan, hala inşaat halindeki İstanbul’un üçüncü boğaz köprüsünün altından geçen bir mülteci botundaki kendi deneyimleri hakkında rap yapıyor. Başka bir sahnede, dış mekânda yoga yapan bir grup otel müşterisi, yaklaşan bir grup Suriyeli mülteciyi izliyor; bir başka sahnede ise, mülteciler Dresden’daki asma demiryolundaki gezintilerinin keyfini çıkarıyor. Video, mülteciler tarafından kurulan, iki yıl boyunca içlerinde yaşadıkları ve protesto ettikleri çadırların bulunduğu Berlin-Kreuzberg’deki Oranienplatz ile son buluyor. Altındere’nin belgeseli, mültecilerin istikameti ve Avrupa’nın krize verdiği sahte tepkinin siyasi merkezi olan Berlin’de zorunlu göç deneyimine ilgi çekmek için rap’in sürükleyici temposu ve sokaktaki itibarını kullanıyor.

Halil Altındere Hakkında

Halil Altındere (1971,Mardin) İstanbul'da yaşıyor ve çalışıyor. 1999’dan bu yana art-ist güncel sanat dergisi’nin yayıncılığını sürdürmekte olan sanatçı, 2002 yılından beri küratöryel çalışmalar da yapmaktadır.

Altındere, erken dönem çalışmalarında ulus-devleti, iktidarı simgeleyen kimlik kartı, banknot, pul gibi günlük yaşamdan sıradan nesnelerin anlamlarını küçük müdahalelerle ters yüz ederken, 2000 sonrası üretimlerinde daha çok alt kültürler, gündelik yaşam içindeki sıra dışı ancak olağan görünen durumları mesele etti. Politik ve ironik bir yaklaşımla ürettiği çalışmaları; 1997 Uluslararası İstanbul Bienali'yle başlayıp 2007’de documenta’ya kadar birçok önemli sergide yer aldı. São Paulo Bienali (1998), Manifesta-4, Gwangju ve Setinye Bienalleri (2002) sanatçının yer aldığı sergilerden birkaçı. Sanatçı ayrıca, Almanya, İngiltere, Fransa, Güney Kore, ABD, Brezilya, Yeni Zelanda, İsrail, Hollanda, Danimarka, Montenegro, Bulgaristan, Romanya, Yunanistan ve Avusturya’da pek çok uluslararası sergide yer aldı.

Berlin Bienali Hakkında

Çağdaş sanat için bir forum olan Berlin Bienali, iki senede bir kentin çeşitli yerlerinde düzenleniyor. İyi tanınan küratörlerin farklı kavramlar etrafında  oluşturduğu çerçevesi ile şehir, halk, sanat izleyicisi ve sanatçılarla uluslararası bağlamda bir ilişki kurar. Berlin Bienali ilk defa 1998 yılında gerçekleştirildi. Eberhard Mayntz ve Kunst-Werke Berlin’in kurucu direktörü Klaus Bisenbach’ın inisiyatifiyle, Berlin’de çağdaş sanat için uluslararası bir forum ve temsilci olması hedeflenerek başlatıldı. KW Institute for Contemporary Art , 2004ten bu yana Berlin Bienali’nin destekleyici organizasyonu görevini üstleniyor.