Desteklenen Projeler

EN TR Ara

Hera Büyüktaşçıyan, "Deconstructors Volume IV"

Planetary Planning

SAHA, Dhaka Art Summit kapsamında 2–10 Şubat 2018 tarihleri arasında düzenlenen “Planetary Planning” adlı sergiye davet edilen Hera Büyüktaşçıyan’ın yeni eser üretimine destek verdi.

“Planetary Planning” sergisi, 1969 yılında mimar ve tasarımcı Buckminster Fuller tarafından Delhi’de Nehru anıtı ile ilgili düzenlenen “Planetary Planning” adlı konferansı çıkış noktası olarak alıyor. Sergi, 1960’lardan bu yana üç nesilden sanatçının Güney Asya’da ve çevresindeki küreselleşmeye dair görüşlerini farklı medyumlar aracılığıyla incelemesini konu alıyor.

Belirli coğrafi bölgeler, (örneğin küreselleşmenin beşiği olarak görülen Asya, Güney Asya, Hint Okyanusu gibi), ticaret, hakimiyet ve ekonomik değiş tokuş gibi kavramlar bu düşüncenin önemli vektörlerini oluşturuyor. Sanatçılar, bu karmaşık ve tarihsel açıdan eşit olmayan değişim resmi içerisinde, Edouard Glissant’ın deyimiyle ‘sabit devinim’e karşı, alternatif veya arasıra ütopik görülebilecek bir düşünce biçimi sergilerken, aynı zamanda kendilerini de buranın içerisinde konumlandırıyorlar.

Sergi, 1960’lar ve sonrasından itibaren sanatçıların sabit kimlikler ve buna bağlı olarak doğuştan varlığını sürdüren hiyerarşi kavramlarına nasıl meydan okuduğunu araştırıyor. Tasarım ve mimarlığın dili bu süreç içerisinde önemli bir rol taşıyor. Eserleri sergilenen sanatçılardan bir kısmı mimarlığı mekân taşıyıcı ve dünyevi bağlantılar taşıma olasılığını gösteren bir dil olarak tasarlarken, diğerleri ise benzer endişeleri ifade etmek için çizim ve diğer medyumları tercih ediyorlar. Sergide kurgulanan transfer hatları, ticari bağlantılar, estetik ağlar ve seyahatlerin yansıması olarak Güney Asya’nın tarihsel birleşmeleri ve ayrışmaları göz önünde bulunduruluyor. Bangladeş ve Japonya arasında olduğu gibi, 1960’lardan günümüze uzanan uluslararası ve bölgelerarası etkileşimler tekrar inceleniyor.

Sanatçılar: Amie Siegel, Ayesha Sultana, Buckminster Fuller, Desmond Lazaro, Hera Büyüktaşçıyan, Isamu Noguchi, Lala Rukh, Mohammad Kibria, Muzharul Islam, Novera Ahmed, Seher Shah ve Zarina Hashmi.   

Hera Büyüktaşçıyan Hakkında

Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden 2006’da mezun olan Hera Büyüktaşçıyan (1984, İstanbul), işlerinde kimlik, hafıza, zaman ve mekân ile hayali bir bağ kurmak amacıyla öteki olma durumunu bulunmama ve görünmezlik kavramlarıyla biraraya getirerek vurgular. Yerel mitlerden, tarihi ve ikonografik unsurlardan yararlanarak, öteki için yeni bir anlatı olanağı oluşturur. Sanatçı, Delfina Foundation, Londra (2014); Villa Waldberta, Münih (2012–13); AIRDrop, Stockholm (2012); PiST/// Disiplinlerarası Proje Alanı, İstanbul (2012); Ye­revan Arts and Cultural Studies Laboratory ACSL, Erivan (2011) misafir sanatçı programlarında yer almıştır. Sanatçı İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor.

Dhaka Art Summit Hakkında

Dhaka Art Summit, Güney Asya ile ilgili sanat ve mimarlık konuları üzerine kurulmuş, ticari olmayan,  uluslararası araştırma ve sergi platformudur. Bangladeş’e odaklanan Dhaka Art Summit, bölgesel ve uluslararası bağlamda sanatın bu biçimlerini nasıl düşündüğümüzü yeniden inceler. Festivali düzenleyen kurum olarak işlevini sürdüren Samdani Art Foundation, 2012 yılında kuruldu. Dhaka Sanat Zirvesi, Bangladeş Halk Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı ile işbirliği çerçevesinde, Bangladeş Shilpakala Akademi’de 2 yılda bir düzenleniyor.

Sanat ve etkileşim için daha üretken bir alan yaratmak amacıyla geleneksel bienal formatını reddeden Dhaka Sanat Zirvesi’nin disiplinlerarası programı, Güney Asya’nın çağdaş ve tarihi yaratıcı topluluğunu ilerletmek ve desteklemek üzerine yoğunlaşıyor. Önde gelen kurumlardan yerel ve uluslararası misafir küratörler, Güney Asya coğrafyasında araştırma yapmak, yeni alanlar açmak, işbirlikçi grup sergileri ve deneysel yazı inisiyatiflerinin yanı sıra film ve konuşma programları kurmak ve düzenlemek adına, baş kürator Diana Campbell Betancourt önderliğinde görevlendiriliyor.