Desteklenen Projeler

EN TR Ara

Nil Yalter

SAHA, Brüksel'de bulunan WIELS'de 20 Nisan–13 Ağustos 2017 tarihleri arasında düzenlenen “The Absent Museum” adlı sergiye davet edilen Nil Yalter'in yeni eser üretimine destek verdi.

“The Absent Museum” başlığı, Belçika modernitesinde belirleyici etkisi devam eden simgesel, ‘mistik-gizemli’ düşünceye bir çeşit selamlama niteliği taşır. WIELS müze statüsüne sahip olmamasına rağmen sıklıkla “WIELS müzesi” olarak anılır. Bu yalnızca tanınmanın değil, aynı zamanda Belçikalı dinleyicilerin ve kamuoyunun WIELS’e yönelik bir kurum olarak sahip oldukları beklentileri de simgeler. Bu yüzden WIELS, bu geçici sergiyi Avrupa’nın başkentinde olası bir çağdaş sanat müzesine sağlam bir çerçeve veya şablon hazırlamak üzere kullanmaya karar verdi.

Nil Yalter, WIELS’deki bu sergi için, fotoğraf, grafik ve film çalışmalarını içeren “Türk Göçmenleri” (1977) adlı ufuk açan serisinin yanı sıra, şair Nazım Hikmet’in (1901–1963)“Sürgün zor bir iş” sloganından yola çıkarak isimlendirilen poster kampanyasını sergilemesi için davet edildi.

Yalter’in imajları, Valensiya (2012), Mumbai (2013), Viyana (2014), Metz ve İstanbul (2016)’dan sonra, göçmen dalgalarının görüldüğü çok kültürlü bir kent olan Brüksel’e yayılıyor. Performans, bizzat orada bulunacak sanatçı ile yakın işbirliği çerçevesinde organize ediliyor. Şehrin etrafında, çeşitli göçmen topluluklarının ikâmet ettiği bölgelerle yakından bağlantılı belirli yerler seçildi. Posterler, profesyonellerden oluşan bir ekip tarafından asıldıktan sonra, “Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor” cümlesi kırmızı boyayla posterlerin üzerine İngilizce, Fransızca, Flemenkçe, Türkçe ya da Arapça olarak, sanatçı ve WIELS ekibi tarafından yazıldı.

Sanatçılar: Francis Alÿs, Archives de l'Ambassade Universelle, Younes Baba-Ali, Jo Baer, Monika Baer, Sammy Baloji, Guillaume Bijl, Dirk Braeckman, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Dewar & Gregory Gicquel, Marlene Dumas, Jimmie Durham, Jana Euler, Olivier Foulon, Michel François, Ellen Gallagher, Mekhitar Garabedian, Isa Genzken, Jef Geys, Jos de Gruyter & Harald Thys, Thomas Hirschhorn, Carsten Höller, Cameron Jamie, Ann Veronica Janssens, Martin Kippenberger, Goshka Macuga, Mark Manders, Lucy McKenzie, Wesley Meuris, Nástio Mosquito, Jean-Luc Moulène, Le Mur, Oscar Murillo, Otobong Nkanga, Felix Nussbaum, Willem Oorebeek, Marina Pinsky, Lili Reynaud-Dewar, Gerhard Richter, Walter Swennen, Wolfgang Tillmans, Rosemarie Trockel, Luc Tuymans, Peter Wächtler, Christopher Williams, Nil Yalter.

Nil Yalter Hakkında

Fransız feminist sanat akımının 1970’lerdeki öncü temsilcilerinden olan Nil Yalter (1938, Kahire) lise öğrenimini saygın İstanbul Amerikan Robert Kolej’de tamamladı. Paris’te 1965 yılından beri ikâmet eden Yalter, 1960’ların sonundaki Fransız karşıt kültür ve devrimci siyasal akımlarına dâhil olup cinsiyet, Türk göçmen işçileri gibi zamanının güncel tartışmalarına katılmıştır. Bu süre zarfında resim, fotoğraf, video ve performans sanatı gibi farklı disiplinlerde deneysel işler üretti. Kadın sanatçılardan oluşan ve 1976–1980 yılları arasında faaliyet gösteren “Fighting Women” topluluğuna katılan Yalter, “A Nomad’s Tent, a Study of Private, Public, and Feminine Spaces” adlı ilk feminist eserini 1973 yılında tamamladı. Hemen ardından 1974 yılında yarattığı “The Headless Woman or the Belly Dance” erken feminist sanat akımının klasik örneklerinden biri olarak gösterilmektedir. “A Day of Actions” kapsamında kolektif üyesi bir sanatçının stüdyosunda sadece birkaç mobilya ve aksesuar ile gerçekleştirdiği, bir haremdeki günlük hayatı tasvir eden 1978 tarihli performans ve enstelasyonu gerçekleştirdi. Sanat tarihçisi Fabienne Dumont o günü belgeleyen videoyu 2011 yılında, Yalter hakkında yazdığı kitabın araştırması sırasında keşfetmiştir. Milli Fransız Kütüphanesi tarafından dijital ortama aktarılan video 1970’lerdeki Fransız feminist sanat akımını belgeleyen ender görsel dokümantasyonlardan birisidir. Şamanizm ile yakından ilgilenen Yalter, 2009 yılında “Lord Byron Meets the Shaman Woman” ve 1979 tarihli, daha önce gösterilmemiş olan “Shaman” adlı iki tane video çekti. Bu son eser Paris’teki Ethnographic Musée de l’Homme’da (Paris Etnografya Müzesi) sergilenen şaman maskelerine yer vermekte olup, Yalter’in Batı müzelerinin sergiledikleri eserler üzerindeki hak iddialarına gösterdiği tepkinin bir yansımasıdır. Yalter’in eserleri 1973 yılından günümüze kadar, önemli bir bölümü Museum of Modern Art of Paris de dâhil olmak üzere, birçok kişisel sergide gösterilmiştir. Eserleri nüfuslu “WACK!” sergisi kapsamında Los Angeles Museum of Contemporary Art, National Museum of Women in the Arts (Washington, DC), Museum of Modern Art PS1 galerisi ve Contemporary Art Center’da (Vancouver, Kanada) sergilenmiştir. Yalter’in skülptürleri, videoları ve yerleştirmeleri Tate Modern, İstanbul Modern, Centre Pompidou ve Fonds National d’Art gibi müzelerin daimi koleksiyonlarında yer almaktadır.

WIELS , Contemporary Art Centre Hakkında

Kalıcı bir koleksiyonu olmayan WIELS, çağdaş sanatın Avrupa’daki önde gelen kurumlarından biri olarak, kariyerinde gelişmekte olan ve bilinen yerel ve de uluslararası sanatçıya geçici sergiler düzenliyor. Sanat ve mimarlık alanında yaratma ve diyalog alanı olan WIELS, sergi programının yanı sıra bunlara eşlik eden tamamlayıcı etkinlikler organize eden bir platformdur.

WIELS, 1930’lardaki eski bir bira fabrikasının restore edilmesiyle – Belçikalı mimar Adrien Blomme tarafından tasarlandı – 2007 yılında kapılarını açtı ve bu şekilde çağdaş sanat için bir merkez kurma fikri gerçek oldu. Nispeten hala genç bir oluşum olmasına rağmen, WIELS 65’ten fazla sergi açtı; 130’dan fazla misafir sanatçıyı ağırladı; eğitim ve sanat alanında sayısız girişime öncülük etti.