Hibe Verilen Projeler

EN TR Ara

SAHA Yazı Dizisi | Evrim Altuğ

#9 Türkiye sanat haritasında, yaz vakti bir şeyler oluyor

Evrim Altuğ, 
2019’da açılması planlanan Arter, MSGÜ İstanbul Resim Heykel Müzesive Odunpazarı Modern Müze’nin hedeflerini ve hazırlık süreçlerini ele alıyor.

“Yaz sıcağında yeni ev ve hayallerine taşınmak üzere gün ve çekiç sayan müze ve kültür kurumlarına daha yakından bakalım dedik. AKM, İstanbul Modern, Arter ve MSGSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi derken ortalığı bir kültür şantiyesine çeviren haritamız İstanbul sınırlarını da aştı. Yakın gelecekte eğer Türkiye sanat haritasında (çok iyi) bir şeyler olursa yazın tatlı rehavetini değil ama bu kurumları ve emeği geçen tüm kişilerin geleceğin bilgisi ve nesilleri uğruna centilmence yürüttükleri rekabeti anımsayın, yeterli.”


#8 Küresel bir umut kampı olarak Venedik

Evrim Altuğ, 11 Mayıs-24 Kasım 2019 arasında düzenlenen Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi'ni, Halil Altındere’nin SAHA’nın prodüksiyon desteği verdiği Neverland isimli yerleştirmesinin yanı sıra, bienalde sergilenen diğer çalışmalarını ele alarak değerlendiriyor.

“Dünya sanatından yüzlerce imza ve bayrağın yasal göçmenliğini iki senede bir kabullenen Venedik'te bu yıl düzenlenen 58'inci sanat bienali, bünyesindeki beynelmilel izleyiciden envai çeşitteki esere kadar, bu dünyada kimin daha kalıcı, kimin geçici olduğunu sorgulatır çetin yapıtlara bu yıl da ev sahipliği yapıyor. Gerçeğin hakikatle körebe oynadığı entelektüel bir sığınmacı kampı olarak bienal, tartışılan işleriyle olduğu kadar, yokluğu sergilediği haliyle de altı ay boyunca ziyaretçi kabul ediyor."


#7 Sanatın kitabı da, kitabın sanatı da sınırsızlığın sınırında

Evrim Altuğ 12-13-14 Nisan 2019’da gerçekleşen border_less Art Book Days'i değerlendiriyor. Yazıya border_less ekibiyle yaptığı söyleşi eşlik ediyor.

"İstanbul Sıraselviler'e Nisan ortası üç gün boyunca sanat kitapları yağmuru yağdıran border_less imzalı ilk Sanat Kitapları Günleri, ardında sınırsız imkânlara dayalı, umut dolu ve sınır ötesi bir pozitif enerji ve iki yeni sanatçı kitabı projesi için fon sözünü bıraktı. Pek çok kişi ve kurum desteğiyle ortaya konulan girişime border_less bünyesinde emeği geçen Huo Rf ile Melek Gençer'e göre, "Etkinlikte sanatçılar, kurumlar, galeriler, yayınevleri, yazarlar, izleyiciler ile bir arada olmak, paylaşmak, konuşmak, hepimize çok iyi geldi."

#6 Çağdaş sanatın 'Nil' nehri kıyısından notlar

Evrim Altuğ, SAHA’nın yayın ve kamusal program desteği verdiği, Nil Yalter’in Museum Ludwig’deki kişisel sergisi üzerine sanatçıyla söyleşi yapıyor.

"Paris'te yaşayan ve çalışan Nil Yalter, retrospektifini Müze Müdür Yardımcısı Rita Kersting küratörlüğünde, Almanya'nın Köln şehrindeki Museum Ludwig'de 2 Haziran'a dek sergilemeye devam ediyor. 'Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor' projesini, Kersting ve Yalter ile her iki kentte bir araya gelerek konuştuk. Etkinlik, ruhuna yaraşır bir 'enternasyonal duruş' ile 22 Haziran - 13 Ekim arasında da ABD'nin New York kentindeki CCS Bard Hessel Müzesi'ne taşınacak."
#5 Arap yarımadasında post-rönesans rüzgârı

Evrim Altuğ, Abu Dhabi, Sharjah ve Dubai'deki kültür-sanat etkinliklerini değerlendiriyor.

"Birleşik Arap Emirlikleri, Dubai, Sharjah ve Abu Dabi'deki kültür sanat yatırımlarıyla Arap yarımadasında adeta bir post-rönesans rüzgârı estirmenin gayretinde. Büyük projeler üzerinden kendi içinde birbiri ile rekabet eden emirlikler, bölgenin geleceğine umut tohumları ekmeyi de başarıyor." 

#4 "Niyetim, orada 'ziyaretçi' olmamak"

Evrim Altuğ, İKSV koordinasyonunda düzenlenen Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu için yapıt üretecek sanatçı İnci Eviner ile projesi üzerine söyleşi yapıyor.  “İnci Eviner, 'Biz, Başka Yerde' isimli çalışmasıyla, temeli tarihî bir Çin bedduasından gelen 'Garip Zamanlar Göresin' teması ile yapılacak 58'inci Uluslararası Venedik Bienali Türkiye Pavyonu'nda yer alacak. Eviner'i atölyesinde ziyaret ederek, üzerinde çalıştığı eseri üzerine söyleştik. Sanatçı, yapıtı için konuşurken, niyetinin orada 'ziyaretçi olmamak' olduğunu ve 'Yeryüzü ile Dünya arasındaki sıkışmışlık derdini tanımlamaya çalıştığını' vurguluyor.”


#3 Eksi ve artı arasındaki alana iniş izni: 2018'in kültürel hava trafiği

Evrim Altuğ, dizinin üçüncü yazısında kültür sanat dünyasının geride bıraktığı yılı artıları ve eksileriyle değerlendiriyor. Yılın öne çıkan etkinlikleri, tartışmaları ve gelişmelerini büyüteç altına alıyor. 

#2 Geleceğin arkeolojisi için kazılar başladı

Altuğ, SAHA’nın 2011’den beri düzenli olarak desteklediği İstanbul Bienali’nin Nicolas Bourriaud küratörlüğünde Eylül ayında açılacak 16. edisyonunun kavramsal çerçevesi “Yedinci Kıta”yı ele alıyor. Nicolas Bourriaud ile yaptığı kısa söyleşiye de yer veren Altuğ yazısına şöyle başlıyor:

“İKSV imzalı 16'ncı İstanbul Bienali'nin “Yedinci Kıta” başlıklı kavramsal çerçevesini ekolojik, etik ve kültürel kaygılar üzerine şekillendiren Fransız düşünür, küratör ve eğitimci Nicolas Bourriaud, yine bir tür Yedinci Kıta sayılabilecek Türkiye'deki geleceği yorumlarken temkinli ve umutluydu: "Onu bir aygıt olarak düşünmeliyiz. Gelecek, aslında bizi hakikate götüren bir taşıt."


#1 Geleceğe karar verme yetkimizin retrospektif sergisi

Türkiye’deki bağımsız sanat inisiyatiflerini değerlendirdiği ilk yazısında Altuğ, akademik yazından inisiyatif kurucularının görüşlerine uzanan geniş bir perspektifle konuyu işliyor:

“Anlamını Fransızcadaki 'öncecilik' kelimesinin yanı sıra 'karar verme yetkisi'nden alan 'inisiyatif' kavramının, Türkiye güncel sanatı ve belleğine nasıl sirayet ettiğini merak ediyor musunuz? SAHA Derneği'nin bağımsız sanat inisiyatiflerine yönelik destek programının beşincisini artan bir katkıyla açıkladığı şu günlerde denediğim 'retrospektif' bir okuma, bu sorunun olası yanıtları ile ya da bir diğer deyimle tüm inisiyatifiyle, buyurun; gözlerinizin önünde.”
 

Evrim Altuğ Hakkında

MÜGSF Televizyon Bölümü ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Sahne ve Gösteri Sanatları Bölümü’nde (burslu olarak) bir süre eğitim aldı; aynı üniversitede Tasarım Kültürü ve Yönetimi Sertifika Programı’na katıldı. 9. Kanal Televizyonu’nda 1998’de stajyer olarak başlayan ve 2000’de bölüm sorumlusu olarak biten sanat muhabirliğini, 2000-2005 yılları arasında Radikal gazetesi Kültür Sanat Servisi’nde sürdürdü; Binden fazla yazı, röportaj ve özel haber hazırladı. 12 Eylül 1980 darbesi ile kapatılıp, 2003’te yeniden faaliyete açılan Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Birliği - AICA Türkiye’nin kurucu üyeleri arasında yer aldı. Kısa bir süre Açık Radyo’da, Dr. Ömer Madra eşliğinde “Açık Gazete”leri okudu. 2003’te, İstanbul Bilgi Üniversitesi 3. Performans Günleri’ne Recycled Performance adlı eleştirel bir çalışmayla katılan Altuğ, çok sayıda sergi kataloğu metni yazdı, söyleşiler gerçekleştirdi; dört yıl boyunca, www.gazetem.netsayfasında yazıları yayımlandı. Mart 2006-07 arasında BirGün gazetesinde kültür-sanat editörü ve muhabiri olarak görev aldı. Newsweek Türkiye dergisinin kurucu kadrosunda kültür-sanat alanında çalıştı. Ardından Sabah gazetesine, 2009’a değin, muhabir ve editör sıfatıyla transfer oldu. Henkel Art Award, Pınar Çocuk Resim Yarışması ve Full Art Prize gibi çeşitli sanat ödüllerinde jüri üyeliğinde de bulunan Altuğ, Milliyet Sanat, Sanat Dünyamız ve Cumhuriyet gazetesi için yazılar yazdı, Cumhuriyet gazetesinin kültür sanat şefliğini ve muhabirliğini yaptı. Halen Art Unlimited, Gazete Duvar ve Artful Living'de yazıyor ve Açık Radyo'da Rahmi Öğdül ile 'Yolgeçen' programını sunuyor.