SAHA, sanatçı Hera Büyüktaşçıyan’ın 28 Ekim 2021-23 Ocak 2022 tarihleri arasında gerçekleşen 5. New Museum Trienali 2021 bağlamında ürettiği işine üretim desteği veriyor. Margot Norton ve Jamillah James’in küratörlüğünü yaptığı “Soft Water Hard Stone” sergisinin çıkış noktası bir Brezilya atasözüdür; sergide, farklı mecralarda çalışan kırk sanatçı ve kolektifin işleri bir araya getiriliyor.
Sergiye başlığını veren atasözünün iki anlamı olduğu söylenebilir. Bir anlam, eğer birisi uzun süre dirayet gösterirse, istenen sonucun elde edilebileceğidir. İkinci anlam ise zaman en katı gözüken malzemeleri bile yok edebilir. Serginin ismi direnç ve dayanıklılık fikirleri üzerinde dururken ısrarlı bir jestin zaman içinde yaratabileceği etkiye vurgu yapar. Aynı zamanda direnişe dair bir mecaz da geliştirmektedir: sürekli akan ve gelip geçen bir malzeme olarak su, zamanla kalıcılıkla ilişkilendirilen, birçok farklı parçacıktan oluşan taşı eritmeye muktedirdir; parçalar, baskı altında çökebilir.
Bir zamanlar sabit olduğu düşünülen yapıların parçalandığı ya da çökmenin eşiğine geldiği bu derin dönüşüm döneminde, 2021 Trienali sanatçıların geleneksel modelleri, malzemeleri ve teknikleri yeniden düşünerek var olan paradigmaların ötesine geçtiğinin farkındadır. İşlerde dönüşüm hallerini güçlendirilirken yapıların işlenebilirliği, geçirgen ve sabit olmayan yüzeyleri, akışkan ve uyumlanabilir potansiyelleri teknolojik ve organik mecralar aracılığıyla görünür kılınır. Sergideki sanatçılar, doğal dünyanın yenileyici potansiyelini ve onunla olan ayrılmaz ilişkimizi ele alır ve sömürgeciliğin, yerinden edilmenin ve şiddetin yerleşik miraslarıyla boğuşur. İşler, gözden kaçan tarihlere ve sanatsal geleneklere geri dönerken, aynı zamanda işlevsiz veya atılmış kalıntılara yeni bir hayat verebilecek yaratıcı potansiyele de bakar. Yalnızca geçiciliğimizi değil, aynı zamanda uyarlanabilirliğimizi - paylaştığımız ve bizi insan tutan temel özelliklerimizi - yeniden yapılandırmaları ve yeniden tahayyülleri aracılığıyla hatırlarız.
Hera Büyüktaşçıyan (d. 1984, İstanbul), öteki kavramını kullanarak bu kavramı yokluk ve görünmezlik fikirleriyle birleştirir ve böylece kimlik, bellek, mekan ve zaman arasında öteki aracılığıyla hayali bir bağlantı kurar. Yerel mitleri, tarihi ve ikonografik unsurları kullanarak mecazlar üreterek öteki için yeni bir anlatı alanı açar.
New Museum Trienali (2009’da kurulmuştur), New York’ta dünyanın farklı yerlerinden genç sanatçıların işlerine yer veren ve tekrar eden tek uluslararası sergidir. Sergi böylece güncel sanat ve kültürün geleceği hakkında üretilen diskuru şekillendiren yeni kuşak sanatçılar için önemli bir platform oluşturur.
Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.