1976’da Diyarbakır’da doğan sanatçı, Dicle Üniversitesi Resim Bölümü’nde eğitimini tamamladı. 1990’lı yılların sonundan itibaren ürettiği işlerinde genel olarak videoyu kullanır. Üniversite öncesi tanıştığı kavramsal sanat üretimlerinin ana izleğini oluşturur. Göç, kültür, toplumsal problemler ve sosyal kimlikler üzerine eleştirel ve ironik bir dili benimseyen sanatçının video üretimleri ütopik bir vizyona ve performatif bir niteliğe sahiptir. Kara mizahın zemin teşkil ettiği videolarında, popüler kültürün kolektif hafıza üzerindeki etkisini sorgular. Ele aldığı konulara hassasiyet ve dikkatle yaklaşan Işık, çağdaş topluma eleştirel bir gözle bakar ve azınlıkların Türkiye’de içinde bulduğu hassas pozisyonun altını çizer. Videoya ek çeşitli mecralarda ürettiği çalışmalar, sanatçının kimliği ve kişisel hafızası ile iç içe geçen toplumsal bellek katmanlarının dışavurumu olarak izlenir. Işık halen Diyarbakır’da yaşıyor ve çalışıyor.
Berat Işık'ın sanatçı videosuna aşağıdaki linkten ulaşılabilir.
SAHA Studio - Berat Işık: Karanlıkta Dans: Zuhur & Kelebek Etkisi: Star
Karanlıkta Dans: Zuhur
Türkiye’de doksanlı yıllarda, özellikle Güney Doğu Anadolu’da yaşanan insan hakları ihlallerinin bölgede ayyuka çıktığı halde ne basında ne de başka mecralarda yer almaması ya da haber içeriklerinin çarpıtılmasına atfen, tüm ötekilerin çığlığı olarak 2003 yılında üretilen Karanlıkta Dans başlıklı video işi, SAHA Studio’daki projelerden ilkinin temelini oluşturur. Lensi kapalı, yalnızca ses kaydı alan bir kameranın önünde, izleyicilere tam karşılarında olduğunu gerilimi gittikçe yükselen bir tonda, Kürtçe anadilinde bildiren bir sesin, öteki, azınlık, çizgi dışı ve görünmez olanları temsil ettiği bu erken tarihli video, kamerayı kızılötesi, gama gibi çıplak gözle göremediğimiz ışınları görmemizi sağlayan bir araç gibi işlevlendirmiştir.
Videodaki sesi imgeye yansıtan 13 altyazı dahil olmak üzere toplam 3000 kareden oluşan bu iki dakikalık hareketli görüntüyü, son yıllarda bürünebileceği başka bir beden aramaya başlaması üzerine “bükme”yi deneyen yeni proje ise Karanlıkta Dans: Zuhur adını alır. Videonun zifiri karanlık 3000 karesinden sökün edilen, “Hey! Beni görmüyor musun?” ile başlayan, “Ben buradayım!” ile biten 13 karesi, 30 santimlik bazalt küplere evrilir. Diyarbakır ve çevresinde asırlar boyu kurulan uygarlıklar ve bu topraklarda yaşayan milletlerin, Karacadağ’ın en son iki milyon yıl önce patlamasından sonra soğuyan lavlardan elde ettikleri bazalt taşıyla inşa ettikleri Sur gibi yapılardan ve bu yakıcı malzemenin masif kayalara dönüşmesinden ilham alan proje, videoyu da bir tür sönümleme, dönüştürme ve heykelleştirme niyeti taşır.
Kelebek Etkisi: Star
Arter desteğiyle Haset Husumet Rezalet (2013) sergisi kapsamında göstermek üzere üretilen Kelebek Etkisi, SAHA Studio sürecinde videonun halleri üzerine düşünmeye zemin sağlayan ve mevcut bir çalışmayı“bükme” niyetiyle dönüşüme açılan bir diğer çalışma.
Güncel sanat videolarında performatif roller üstlenen insanların, sinema filmlerindeki oyuncuların aksine, salt sanatçının ifade aracı haline gelmesi ve anonimleşmesine cevaben üretilen proje, videoda yer alan çeşitli yaş grubu ve cinsiyetten insanı, projeye davet edilen sanatçı Alican Leblebici’nin desenleriyle doğdukları yıl çıkmış bir sinema dergisinin ilk sayısının kapağına taşıyarak yıldız mertebesine yükseltmeyi dener. Gerek videodaki figürlerin anonimleşmesini gerekse hazırlanıp yayınlanması çokça emek isteyen dergilerin zamanla yok olup gitmesini engellemeye yönelik bir çaba olarak, derginin ve oyuncunun doğumunu birleştirerek bir çeşit zaman kırılması; yepyeni bir doğum ve tek bir vücut meydana getirmeye çalışan iş Kelebek Etkisi: Star başlığını alır. Sinematografik referansın derginin içeriğinden videoların başlıklarına dek sirayet ettiği bu çalışma, figürlerin nefeslerini tutup yanaklarını şişirme, tükendikleri noktada olanca güçleriyle bırakma eylemlerini, bir diğer deyişle yaşam ve ölümleri üzerinde belirleyici olan nefeslerini kapağa taşır ve bu karşılaşmaların yaratacağı “kelebek etkisi” ile insanın gücü, zayıflığı, varlığı üzerine yeni düşünce kanalları açmayı dener.
Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.