TR EN
MART - ARALIK 2020

Dilek Winchester

1974 yılında İstanbul'da doğan sanatçı, Central Saint Martin’s College of Art and Design’da tamamladığı lisans eğitiminin ardından Marmara Üniversitesi’nde heykel anasanat dalında Sanatta Yeterlilik derecesini aldı. 2013 yılından beri İstanbul Okan Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Dilek Winchester’ın çalışmaları dil, çeviri, alfabe reformları, sözlü tarih ve duyguların ifade biçimleri üzerinedir. Araştırma konuları arasında alfabeler, alfabe reformu, edebiyat kanonu, Karamanlıca ve Ermenice harfli Türkçe romanlar bulunmaktadır. İstanbul’da çalışıyor ve yaşıyor.

Sî, Şî, Şû, Şâ, Shim Sham Shimmy, Shim Sham

Okunmayanlar Üzerine Bir Koreografi

Victoria Rowe Holbrook’un “Bilinç kopuklukları ve kurumsallaşmış unutuşlardan yapılmış bir labirent” olarak tarif ettiği, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ise “bir nevi parıltılı düğüm” diye bahsettiği divan edebiyatı, klasik Türk edebiyatı ya da “eski şiir”, önündeki ideolojik perde yüzünden zor ve günümüzden kopuk görülür. 600 yıla yayılan bu alengirli, zengin edebi üretim, içinde barındırdığı dillerle, kendine özgü kelime dağarcığı ve semboller dünyasıyla, ritim kalıpları ve ahengiyle, bugün akademi içinden ya da dışından uzmanlara terk edilmiş durumda. İlişki kurulması beklenmeyen, aidiyet hissinin havada asılı kaldığı, okunmamak üzere gözden uzak tutulan bir düğüm.

Dilek Winchester’ın Okunmayanlar Üzerine Bir Koreografi başlığıyla performans, ses ve video enstalasyonundan oluşan bu çalışması Sî, Şî, Şû, Şâ, Shim Sham Shimmy, Shim Sham üst başlıklı serinin ilk işi olarak Holbrook’un aktardığı bir anıdan ilham alıyor. Aşkın Okunmaz Kıyıları adlı kitabında Victoria Rowe Holbrook, ünlü edebiyat tarihçisi Abdülbaki Gölpınarlı’nın, lise öğretmenliği yaptığı dönemde aruz veznini öğrencilerine tap dansı yoluyla öğrettiğinden bahseder. Gölpınarlı, o dönemde popüler olan Fred Astaire ve Ginger Rogers filmlerinden dolayı böyle bir yol izler. Holbrook, araştırmasını yaptığı sırada Sadberk Hanım Müzesi’nde müdür olan Gölpınarlı’nın eski bir öğrencisinin, aradan otuz sene geçmiş olmasına rağmen ayağa kalkıp failatün failatün failatün failün “dansı” yaptığına şahit olur.Okunmayanlar Üzerine Bir Koreografi, ritim ile sesin bedensel hafızadaki yerini hesaba katarak divan edebiyatından bir parçanın yeniden yorumlanması üzerine. Sanatçının bir edebiyat tarihçisi ve bir tap dans performansçısıyla işbirliğiyle geliştirdiği bu serinin ilk koreografisi, ses ve video enstalasyonu olarak hayata geçiyor.  

DİĞER SANATÇILAR

Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.