TR EN
KASIM 2023 - HAZİRAN 2024

İrem Günaydın

İrem Günaydın

İrem Günaydın (d. 1989, Istanbul) İstanbul, Türkiye'de yaşıyor ve çalışıyor. Foundation diplomasını 2011 yılında Chelsea College of Art and Design'dan aldıktan sonra 2014 yılında Londra'daki Central Saint Martins Üniversitesi'nin Güzel Sanatlar bölümünden mezun oldu. Son kişisel sergileri arasında THE PILL'deki (İstanbul, 2022 & 2020) "Scripted Expanded Molded I" ve "Salad Cake "in yanı sıra "Entrée," March Studio (Ayvalık, 2021), "From A Tummy To The Sky Via A Mouth," Ark Kultur (İstanbul, 2017) ve "Ænd," Torna (İstanbul, 2016) yer almaktadır.

2023 yılında Künstlerhaus Stuttgart, Almanya'da burslu misafir sanatçı programına davet edilen İrem Günaydın'ın sanatsal pratiği, sanatçı olma kavramının temel keşfi üzerine odaklanır. Çalışmaları, sanat tarihinde sıkıca örülmüş dokuları, bireysel özerkliği, otantiklik fetişini işlemeye yöneliktir. Bu tutum, kendisinin yeni bir merkez, özgün ve tekil bir gerçeklik kurmadan düşünmesine olanak tanır. Günaydın sanatsal pratiğinde metin ve imge arasında dolaşmanın yollarını araştırır. Pratiği genellikle yazma eylemi etrafında örgütlenir; hareketli görüntüleri, özgün baskı çeşitlerini, ve heykelsi öğeleri bir araya getiren yerleştirmeler biçiminde ortaya çıkar. Sanat tarihi, edebiyat, film ve müzikten ilham alarak, tarih yazımını minör anlatılar ve çağdaş popüler medya unsurlarıyla yapıbozuma uğratır. Pratiğinde, "Ben" kavramının teşhis edilmesi ve onun sanatsal ifade üzerindeki etkilerini araştırır.

Yazılı eserlerinde, Günaydın kendisini farklı parçalara ayırır; ve bu parçalar anlatılarda birbirlerini izleyen ve birbirleriyle konuşan izleyicilere dönüşür. Bu süreçte sanatçı olarak yaşamanın ekonomik gerçeklerini ve sanat üretiminin bir iş olarak tanınmasıyla ilgili sorunları ele alır. Çalışmaları, senaryo yazımı ve çeviriyi araç olarak kullanarak; film, performans ve kamusal enstalasyonları içeren işbirlikçi yinelemeleri kapsar.

.

OPUS: BİR PARA-OPERA YAPISI

 

OPUS: Bir Para-Opera Yapısı, metin, tasarım, yayın ve performans sanatlarını içeren, duvarsız ve uzun vadeli araştırmaya dayalı bir temeldir. OPUS, iştirakçilerle birlikte inşa edilecek, desteklenecek ve sürdürülecek için bir iskeledir. Destek, yapı, adalet, protesto, direniş ve hakikatin kesişimindeki bir araştırmayı temsil eder. Bu kavramlar arasındaki çizginin nereye çekileceğini, nerede geri çekileceğini, nerede yaklaşıp nerede uzaklaşacağını araştıran bir yapı olarak hayal edilir. Araştırma ve iş birlikleri yoluyla nefes alan dinamik bir içerik tablosu oluşturma girişimidir.

OPUS, gerçek ve kurgu arasındaki ayrımı, yap-boz yoluyla para-kurgusal bir metotla bulanıklaştırmaya çalışır. Gerçeklerin sunumu ile gerçeklerin mantığı ve kurgunun mantığı arasındaki sınırı bulanıklaştıran anlaşılabilirlik biçimleri arasında bağlantı kurmak için modeller aramaya çalışır. OPUS projesi fragmanlar olarak yapılandırılmıştır. SAHA Studio’da üzerinde çalışılan ilk fragman olan Konvolut, Walter Benjamin'in Pasajlar metinlerinin bölümlerini gruplamak için kullanılır; birbirine ait metinler ya da basılı materyallerden oluşan bir demeti temsil eder. Yazılan her pasaj davet edilen iştirakçilere gönderilir; karşılığında onlar da kendi el yazılarıyla pasajları yeniden yazar. İştirakçilerin cümlelerindeki O, P, U ve S harfleri pasajın geri kalanına el yazısı olarak gömülür. Pasajlar Hamaset adlı, OPUS için özel tasarlanan bir yazı karakteri kullanılarak yazılır; kavramsal bir jest olarak operanın ihtişamını çağrıştırmayı amaçlar. Arapça'da “coşku, ve kahramanlık” anlamına gelen Hamaset, günümüz Türkçesinde siyasetçiler tarafından bir fiil haline getirilmiş ve sıklıkla popülizm ve demagoji ile anlam değiştirmiştir. OPUS ilerledikçe, Hamaset yazı ailesi, her fragmana kavramsal olarak uyan özel tasarlanan versiyonlarla genişleyecektir. Hamaset’in dışı anıtsal, keskin ve dikenli, içi ise diyalektik bir gerilim yaratmak için yumuşak ve yuvarlaktır. O, P, U, S harflerinin her pasaj için farklı bir el yazısıyla yinelenmesiyle, projenin ontolojisi yalnızca tanımlanmayacak ya da gösterilmeyecek, hayata geçirilecektir. Konvolut'un ilk bölümünün adı, Filistin'in ulusal yemeğidir: Musakhan.

 

“AKDENİZ’İN DOĞU KIYISINDA, GECEYİ AYDINLATAN PATLAMALARIN ARASINDA BİR ANNE SUMAKLA BAHARATLANDIRDIĞI, KARAMELİZE SOĞAN, ÇAM FISTIĞI VE TABUN EKMEĞİ İLE HAZIRLADIĞI MUSAKHAN YEMEĞİNİ PİŞİRİR.”

DİĞER SANATÇILAR

Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.