TR EN
AĞUSTOS 2019 – ŞUBAT 2020

Larissa Araz

1990 yılında İstanbul’da doğan sanatçı, 2010 yılında New York Üniversitesi’nde Steinhardt Medya, İletişim ve Kültür Bölümü’nde başlayıp Koç Üniversitesi’nde Medya ve Görsel Sanatlar, Sosyoloji Bölümü’nde 2014 yılında lisans eğitimini tamamladı. Larissa Araz, yazı, video, ses gibi farklı alanlarda üretmekle beraber pratiğinin odağında fotoğraf olan bir1990 yılında İstanbul’da doğan sanatçı, 2010 yılında New York Üniversitesi’nde Steinhardt Medya, İletişim ve Kültür Bölümü’nde başlayıp Koç Üniversitesi’nde Medya ve Görsel Sanatlar, Sosyoloji Bölümü’nde 2014 yılında lisans eğitimini tamamladı. Larissa Araz, yazı, video, ses gibi farklı alanlarda üretmekle beraber pratiğinin odağında fotoğraf olan bir sanatçı. Toplumsal hafızaya dahil edilen veya edilmeyen tarih, kimlik, anı veya aidiyete dair konuları kişisel bir yaklaşımla inceliyor. Bir çoğumuzun hala kendine defaatle sorduğu –ya da artık sormadığı–; yanıtlarını tarihin yazmadığı sorular, Araz için varoluşsal bir araştırmanın ana hatları.

Sanatçının yakın dönemde katıldığı atölye ve misafir sanatçı programları arasında “Qayyem” Bassam El Baron, Binna Choi, Maria Berrios, Mass Alexandria (2019), “Articulating Research”, Ben Eastham, Aslı Seven, Merve Ünsal, SALT (2018); “Resource Utopia”, Andreas Rost, Michael Biedowicz, Volkan Kızıltunç, Goethe-Institut İstanbul, NOKS Art Space (2018); Tony Chakar and Marwa Arsanios “In Seeking Incuriously” Workshop, Salzburg Summer Art Academy (2017) var. Katıldığı sergileri içerisinde “Words Don’t Come Easy” Dreiviertel, Bern, İsviçre ’“Bastığın Yerler”, Akbank Sanat, Günümüz Sanatçıları Ödülü Sergisi, İstanbul (2019); “Bir Mucize İhtimali”, Poşe Artist Run Space, İstanbul (2018); “Büyük Çayır Sergileri”, Ariel Sanat, İstanbul, (2018); “Kurtulunmamış”, Corpus G Gallery, İstanbul, (2018), “Survival Kit”, Cultural Transit Foundation, Yekaterinburg, Rusya (2017) ve Space Debris, İstanbul (2017); “30 under 30 Women Photographers”, Popping Club, Roma, Italya (2017); Printed, Mixer Gallery, İstanbul (2017); “Young, Fresh, Different 7”, Gallery Zilberman, İstanbul (2016); “We are not dead yet!”, Mamut Art, KüçükÇiftlik Park, Istanbul (2016); “Second Eye Women Photographers from Turkey”, Sismanoglou Megaro, Istanbul (2013) bulunuyor. Aynı zamanda, Nisan 2018’de kurulan Poşe sanatçı inisiyatifinin yürütücüsü sanatçı, Ağustos 2019’dan beri çalışmalarını SAHA Studio bünyesinde yürütüyor.

Karanlıktan Başla Görmeye, 2020, Arşivsel pigment baskı 190x320cm, (4 adet çerçeveli, her biri 190x80cm), Video animasyon, Koku, toprak ve ses.

Karanlıktan Başla Görmeye

Karanlıktan Başla Görmeye, Kıbrıs’ta 1974 yılında savaş sırasında öldürülmüş Ahmet Cemal’in karnından çıkan bir incir ağacının hikâyesinden yola çıkıyor. Limasol’a yakın, incir ağacının yetişmesine elverişli olmayan bir bölgede ancak denizden ulaşılan bir mağarada bulunan incir ağacı konumu itibarı ile araştırılır ve sonunda üç Kıbrıslı Türk’ün kayıp cesetlerine ulaşılmasını sağlayacak bir araştırmaya evrilir. Ahmet Cemal’in öldürülmeden önceki son yemeği olan incir dinamitle patlatılan mağaranın tepesindeki bir delikten aldığı güneş ışığıyla büyür ve bir ağaca dönüşür. Hem bir savaş arşivi hem de mezarlık görevini gören Ahmet Cemal’in karnından büyüyen incir ağacı, toprak ve kimlik ilişkisini bulanıklaştırır.

Bu ağacı bulmak için Kıbrıs’a seyahat eden sanatçı, hikâyeye kendi yolculuk deneyimini de katarak ışık, mağara ve gölge mitleri aracılığıyla bakıyor. Yerleştirmede topraktan bir sunağın üstüne düşen ışık günahı ve insan bedeninin toprakla olan ilişkisini incelerken, incir ağacının bulunduğu mağaranın tabut boyutlarındaki fotoğrafları tarih yazımının ölümle olan ilişkisine odaklanıyor. Mekânın zeminine sirayet eden kayıp incir ağacının gölgesi ise bilinçaltımız için geçmiş ve gelecek ile bir yüzleşme alanı açıyor. Böylece, savaşı ve savaş sonrasında varolan zihinsel ve fiziksel yıkım hakkında düşündürtüyor. 

Taraflarca kabul edilmeyen sınırların, hâlâ kayıp olan cenazelerin ve sahiplenilemeyen toprakların ışığında kimliklerin geçirdiği dönüşümlerin okumasını yapan Araz, siyasal imgelemde varlıklar kadar yoklukların da siyasi manasını konumlandırmaya çalışıyor.

www.larissaaraz.com / www.pose-hello.com

DİĞER SANATÇILAR

Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.